21.06.2021

Denkleştirme Çalışması (Yoğunlaştırılmış Çalışma) Nedir, Nasıl Hesaplanır?

Bazen işin yetişmesi için yoğun bir çalışma temposuna girmenin gerekmesi halinde çalışma saatleri günlük 11 saati aşmamak koşuluyla daha farklı şekilde de düzenlenebilir.

Örneğin haftanın 6 günü çalışılan bir işyerinde siparişi yetiştirmek için her gün 11 saat çalışılması halinde haftalık çalışma süresi 66 saat yapmış olur. Bir sonraki hafta ise 24 saat çalışılması halinde iki haftalık süre denkleştirilmiş ve böylece 2 haftalık çalışma süresi toplamı olan 90 saat aşılmamış olur. Bu durumda ilk hafta 66 saat çalışılmasından dolayı 21 saat fazla olan çalışma, bir sonraki hafta denkleştirildiği için fazla mesai sayılmaz.

Denkleştirme çalışması, kural olarak 2 aylık süre baz alınarak hesaplanır.  Yukarıdaki örneğe göre 21 saatlik fazla çalışma, sonraki 7 hafta içinde 21 gün boyunca 1 saat erken paydos ederek da denkleştirilebilir. Önemli olan, 2 aylık süredeki toplam çalışma süresi olan 360 saatin aşılmamasıdır.

Başka bir örnek: 2 ayda yani 8 haftada yapılacak toplam çalışma, haftada 45 saatten 360 saattir. Cumartesi dahil her gün 10 saat çalışıp 360 saatlik çalışma 6 haftada tamamlanırsa ve son iki haftanın tamamında işçilere izin verilirse ilk 6 haftadaki çalışmalar fazla çalışma sayılmaz. Böylece hem siparişler yetişmiş, hem işveren fazla mesai ödememiş ve hem de işçi 2 ayda 8 hafta yerine 6 hafta çalışarak aynı maaşı almış olur.

Denkleştirme çalışması uygulayabilmek için işverenin ya ilk başta sözleşmeye hüküm koyarak işçiden yetki alması veya sonradan işçiyle anlaşması gerekir.